Mobihel > Usterki
  • Powiększ odstęp między wierszami
  • Powiększ czcionki
  • Zmniejsz czcionki
  • Wydrukuj

Przyczyny usterek podczas lakierowania i zapobieganie im


W codziennej pracy lakiernika mogą zdarzać się usterki, które nie zawsze muszą być rezultatem złej jakości powłok lakierniczych, lecz często wynikają np. z nieznajomości materiałów i zasad ich poprawnego stosowania, warunków i technik aplikacji. Bardzo ważne jest abyśmy potrafili takie usterki określić, odkryć ich przyczynę i co jest najważniejsze zapobiegać im. Przed Państwem jest podręcznik, który powinien w tym pomóc.Postaraliśmy się jak najbardziej obrazowo przedstawić usterki, z jakimi spotykamy się w praktyce, określić przyczyny, a przede wszystkim udzielić wskazówek, jak im zapobiegać.
Życzymy sukcesu w pracy!

 

Przyczyny usterek podczas kitowania i zapobieganie im

Wysychanie
Przyczyny:
  • dodano za mało utwardzacza
  • znaczna wilgoć w powietrzu, kit źle schnie i zalepia papier
  • materiał wysycha
     
Usuwanie usterki:
  • oszlifować do blachy i powtórnie kitować wg wskazówek
Plamy w lakierze nawierzchniowym
Przyczyny:
  • zbyt dużo utwardzacza w szpachlówce PE kit
  • niedokładnie wymieszany utwardzacz ze szpachlówką (PE kit)
     
Zapobieganie:
  • sprawdzanie ilości dodanego utwardzacza
  • dobrze wymieszać
     
Usuwanie usterki:
  • oszlifować do blachy i powtórnie kitować wg wskazówek
Otworki
Przyczyny:
  • wadliwe szpachlowanie (obecność powietrza lub za grube warstwy)
  • nie dość suche podłoże
  • zbyt cienka warstwa lakieru
     
Zapobieganie:
  • więcej razy pociągnąć szpachlą w tym samym miejscu, aby wycisnąć powietrze
  • gdy szpachlujemy grubiej, należy nanosić więcej cienkich warstw
  • dobrze wysuszyć materiały wstępne (pod-materiały)
  • pory dobrze oszlifować lub zaszpachlować
  • przed nanoszeniem powłoki kryjącej PE kit zawsze izolować
Usuwanie usterki:
  • oszlifować do blachy i ponownie kitować wg wskazówek
Ślady szlifowania

    Przyczyny:
    szlifow anie kitu nieodpowiednim (zbyt ostrym) papierem ściernym
    szlifow anie starej powłoki (zbyt ostrym) papierem ściernym

    Zapobieganie:
    użyć papieru ściernego przepisowej granulacji
    wygładzić delikatnym papierem ściernym grube rysy

    Usuwanie usterki:
    oszlifować do blachy i powtórzyć kitowanie

Przyczyny usterek przy lakierowaniu lakierami podkładowymi i zapobieganie im

Tworzenie pęcherzyków
Przyczyny:
  • zbyt krótki czas odpowietrzania pomiędzy warstwami
  • za grube warstwy
  • pozostałości wody ze szlifowania w kątach, narożnikach, w załamaniach i pod listwami ozdobnymi
  • zbyt twarda woda do szlifowania
  • sprzężone powietrze zanieczyszczone
  • zbyt wysoka wilgotność w powietrzu (powyżej 80% przy 2K materiałach)
  • powstawanie kondensatu
     
Zapobieganie:
  • odpowietrzanie po kolejnych warstwach
  • jedna warstwa maks. 80 µm przy HS lakierze podkładowym i maks. 40 µm przy MS lakierze podkładowym
  • jeżeli to możliwe zawsze rozmontować części składowe
  • bardzo starannie wydmuchać
  • pozostałości wody po szlifowaniu starannie wytrzeć, nie dopuszczać do zaschnięcia
  • sprzężone powietrze powinno być czyste i suche
  • unikać powstawania kondensatu, stała temperatura i wilgoć
     
Usuwanie usterki:
  • zeszlifować do blachy i ponownie wg zaleceń lakierować lakierem podkładowym
Ślady szlifowania na lakierze nawierzchniowym
  Przyczyny:
  • szlifowanie podkładu nieodpowiednim papierem ściernym (gruboziarnistym)
  • szlifowanie starej powłoki lakierniczej nieodpowiednim (zbyt grubym) papierem ściernym
  • niewystarczająca izolacja Pe kitów przed nakładaniem emalii nawierzchniowej
  • zbyt słaba lepkość lakieru nawierzchniowego
     
Zapobieganie:
  • zastosowanie papieru do szlifowania o zalecanej granulacji
  • wygładzić grubsze rysy drobnoziarnistym papierem ściernym
  • szpachlowane miejsce dobrze izolować lakierem podkładowym
  • przestrzegać zalecanej lepkość emalii kryjących
     
Usuwanie usterki:
  • zeszlifować do blachy i ponownie wg zaleceń polakierować lakierem podkładowym.
Słaba przyczepność do podłoża
  Przyczyny:
  • nieodpowiednio przygotowane podłoże - ślady tłuszczu, odcisków palców, pył
  • zastosowanie materiałów, które nie są odpowiednie do poszczególnych typów blach
  • rozcieńczanie materiałów nieodpowiednim rozcieńczalnikiem
     
Zapobieganie:
  • przed lakierowaniem dokładnie oczyścić powierzchnie
  • zawsze sprawdzać, które materiały można nakładać na określone typy blachy
  • stosować zalecane rozcieńczalniki
     
Usuwanie usterki:
  • zeszlifować do blachy i wg zaleceń ponownie polakierować lakierem podkładowym
  • właściwie dobierać do danego podłoża 2K lakier podkładowy
Nadtapianie podłoża
  Przyczyny:
  • niewysuszona, nieutwardzona stara warstwa lakieru
  • zbyt gruba warstwa starego lakieru
     
Zapobieganie:
  • przestrzeganie zalecanego czasu suszenia
  • stosować się do zalecanej grubości nanoszonych warstw
     
Usuwanie usterki:
  • zeszlifować do blachy i wg zaleceń ponownie polakierować lakierem podkładowym

Przyczyny usterek podczas dwu- i trójwarstwowego lakierowania i zapobieganie im

Tworzenie chmurek
  Przyczyny:
  • nieodpowiednia technika nakładania (dysza, ciśnienie)
  • za krótki czas odpowietrzania
  • baza przed użyciem za mało wymieszana
  • stosowanie nieodpowiedniego rozcieńczalnika
  • lakierowana powierzchnia nie ma odpowiedniej temperatury (za ciepła, za chłodna)
     
Zapobieganie:
  • zastosowanie zalecanych technik nakładania
  • stosowanie zalecanego rozcieńczalnika
  • zapewnić odpowiednią temperaturę pomieszczenia i lakierowanej powierzchni (18 - 20ºC) oraz maks. wilgoci (40 - 60%)
     
Usuwanie usterki:
  • oszlifować do lakieru podkładowego i ponownie przelakierować Bazę wg zaleceń
Odchylenia w kolorach/odcieniach
  Przyczyny:
  • nieprzestrzeganie zalecanych warunków nakładania lakierów nawierzchniowych (dysza, ciśnienie, oddalenie pistoletu)
  • nieprawidłowa technika natrysku: zbyt mokra, zbyt sucha, słabo kryjąca
  • powierzchnia uszkodzona pod wpływem czynników atmosferycznych lub zastosowania nieodpowiednich środków do czyszczenia
  • różnice przy lakierowaniu seryjnym
  • przed lakierowaniem Baza źle wymieszana
     
Zapobieganie:
  • przestrzeganie zalecanych warunków nakładania
  • lakierowanie „na przejścia”
  • tonowanie przy częściowym lakierowaniu
  • przed użyciem Bazę dobrze wymieszać
     
Usuwanie usterki:
  • oszlifować do lakieru wstępnego i ponownie polakierować Bazę wg zaleceń.
Kratery
  Przyczyny:
  • pozostałości wosku, tłuszczu, silikonu
  • sprzężone powietrze zanieczyszczone pozostałością kondensatu lub olejów
  • stosowanie silikonowych środków do polerowania lub sprayów
  • niedokładnie oczyszczona powierzchnia przed lakierowaniem
     
Zapobieganie:
  • powierzchnię przed lakierowaniem dokładnie oczyścić Antysilikonowym środkiem do czyszczenia low VOC MOBIHEL lub MOBIHEL HYDRO Środkiem do czyszczenia
  • regularna konserwacja filtrów filtrujących olej i wodę
     
Usuwanie usterki:
  • oszlifować do lakieru podkładowego i ponownie polakierować wg zaleceń lakierem kryjącym
Spływanie
  Przyczyny:
  • niewłaściwa lepkość HYDRO Bazy
  • niewłaściwa grubość warstwy HYDRO Bazy
  • niewłaściwy pistolet natryskowy - (dysza, ciśnienie)
  • zbyt zimny materiał, podłoże lub temperatura w pomieszczeniu
  • używanie nieodpowiedniego rozcieńczalnika
     
Zapobieganie:
  • stosować się do technicznych instrukcji użytkowania
  • używanie odpowiedniego pistoletu natryskowego
  • ogrzanie obiektu i lakieru do temperatury pokojowej ok. +20°C
  • zastosowanie zalecanego rozcieńczalnika
     
Usuwanie usterki:
  • oszlifować papierem ściernym do lakieru podkładowego i powtórzyć lakierowanie Bazą wg przepisów.
Matowienie (obniżenie połysku)
  Przyczyny:
  • zbyt grubo nanoszone warstwy MOBIHEL 2K HS 2:1 lakieru bezbarwnego low VOC (wiecej niż dwie warstwy)
  • zbyt duża wilgoć w powietrzu
  • nadtapianie podłoża
  • błąd w utwardzaczu - utwardzacz reagował z wilgotnym powietrzem
  • wilgoć w komprymowanym powietrzu
     
Zapobieganie:
  • stosować się do instrukcji technicznych dotyczącej nakładania lakieru
  • po użyciu starannie zamknąć pojemnik z utwardzaczem
  • zapewnić dostateczny przepływ świeżego powietrza (przy suszeniu)
  • przestrzeganie zalecanego czasu suszenia
  • zastosowanie zalecanego utwardzacza
     
Usuwanie usterki:
  • oszlifować do lakieru podkładowego i powtórnie polakierować MOBIHEL 2K HS 2:1 lakierem bezbarwnym low VOC wg zaleceń
  • sprawdzić jakość utwardzacza - powinien być bezbarwny, klarowny, równomiernie płynny i bez pływających w nim jakichkolwiek cząsteczek.